Klarna

Kongen på haugen? I hvert fall den betalingsløsninger som er mest kjent blant forbrukerne. Mye grunnet massiv markedsføring de siste årene, men Klarna leverer også en tjeneste som gir høy kundetilfredshet.

Brukergrensesnittet er de fleste av våre lesere kjent med, og selve checkout-prosessen i kassen gir minimal friksjon. Om du allerede har handlet med Klarna i en annen butikk trenger du kun oppgi e-post og telefonnummer for å fullføre en handel. Dette gjør at konverteringsraten (antall kjøp per besøkende) ventes å øke alt annet likt.


Fordeler:

  1. Godt kjent blant forbrukerne
  2. Meget enkel checkout-prosess

Ulemper:

  1. Høye transaksjonskostnader

Collector

Den største utfordreren til Klarna, men noe mindre kjent. Collector er i likhet med Klarna et svensk selskap som tilbyr kort- og fakturabetaling. Løsningen er veldig lik Klarna, hvor du kun trenger å oppgi e-post og telefonnummer om du allerede har handlet gjennom Collector før. Mange av våre kunder bruker i dag Collector som et alternativ til Klarna, og vi har kun gode erfaringer med implementering av løsningen. Det er likevel verdt å merke seg at løsningen ikke er like godt kjent som sin største konkurrent.


Fordeler:

  1. Meget enkel checkout-prosess
  2. Noe rimeligere enn Klarna

Ulemper:

  1. Ikke like kjent blant forbrukerne som Klarna
  2. Høye transaksjonskostnader

Netaxept

Når vi utviklet vår første nettbutikk tilbake i 2012 var Netaxept det eneste reelle betalingsalternativet. Du har helt sikkert brukt Netaxept tidligere, som kjennetegnes ved at du går videre til en terminal ved utsjekk i kassen. Hele prosessen kan oppsummeres slik:

  1. Kunden trykker “til betaling” i kassen
  2. Kunden ankommer en terminal, og taster inn sine kortopplysninger
  3. Kunden bekrefter sine opplysninger ved hjelp av BankID
  4. Kunden sendes tilbake til nettbutikken, og en “takk for handel”-side vises

I forhold til Klarna og Collector er det ingen tvil om at prosessen over gir mer friksjon. Det er for eksempel ganske enkelt å hoppe av prosessen hvis du sitter i sofaen og oppdager at kortet ditt ligger i bilen.


Fordeler:

  1. Rimelige transaksjonskostnader (ca. 3,-)

Ulemper:

  1. Tungvint for kunden (forvent lavere konverteringsrate)

Vipps

Som nevnt innledningsvis foregår det en kamp om dagen, og gjennom media den siste tiden har vi sett at Vipps ønsker å yppe seg mot de internasjonale aktørene. Som et ledd i dette har de satset tungt på netthandel, og tilbyr i dag en ganske god løsning for netthandel. Det fungerer veldig likt som vanlig betaling med Vipps, hvor du kun trenger å oppgi ditt telefonnummer for å fullføre betalingen.

Det er spennende at en norsk aktør prøver seg i dette markedet, men vi er nok ikke helt overbevist om dette blir en løsning som overlever når de store aktørene ankommer (les Apple, Facebook, Amazon).


Fordeler:

  1. Meget enkel checkout-prosess
  2. Godt kjent blant forbrukerne

Ulemper:

  1. Høye transaksjonskostnader (tilnærmet likt Klarna)
  2. Ikke alle har Vipps

Det siste punktet kan nok diskuteres. De aller fleste som handler på nett i dag er komfortable med dagens teknologi, og har mest sannsynlig en Vipps-konto. Det er likevel verdt å merke seg at de andre betalingsløsningene vi har nevnt her går enten på e-post, fødselsnummer eller betalingskort – noe absolutt alle som handler på nett har. I så måte kan en kombinasjon av for eksempel Netaxept og Vipps være en mulig løsning, du får en enkel checkout-prosess for de med Vipps, og kan tilby et alternativ til øvrige via vanlig kortbetaling.


Oppsummering

Når du skal velge betalingsløsning mener vi det er ett essensielt spørsmål du bør stille deg:

Kan transaksjonskostnadene forsvares med økt konverteringsrate?

Og svaret på dette spørsmålet avhenger naturligvis av hva du selger. Har du høy dekningsgrad per ordre gir det store utslag om du får en høyere konverteringsraten. Men om du selger produkter med lav margin kan den økte profitten fort bli spist opp av økte transaksjonskostnader.

Om du ønsker hjelp til valg av betalingsløsning kan vi sammen se nærmere på hva som passer deg. Ta kontakt med oss i dag for en gjennomgang av din butikk.